Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

SEAT - spadkobierca tradycji

28 listopada 2000 | Moje Auto | ZP
źródło: Nieznane

HISTORIA MOTORYZACJI

SEAT - spadkobierca tradycji

Seat 127 3-Puertas, czyli 3-drzwiowa hiszpańska wersja Fiata 127, wytwarzana w latach 70.

FOT. ZDZISłAW PODBIELSKI

Samochody marki Seat znane są z tego, że wykazują podobieństwo konstrukcyjne do niemieckich Volkswagenów - jest to ważna przyczyna ich popularności. Nie wszyscy jednak pamiętają, że początki firmy związane były z włoskim Fiatem, a już naprawdę niewielu pamięta, że SEAT jest spadkobiercą wieloletnich tradycji motoryzacyjnych Hiszpanii.

Tradycje te sięgają 1904 r. Wówczas powstawały pojazdy Hispano-Suiza, które później zdobyły światową sławę jako jedne z najlepszych. Pracowały też jeszcze inne fabryki samochodów hiszpańskich, jednak wielki przemysł samochodowy tego kraju został zapoczątkowany z chwilą powołania (9 maja 1950 r.) organizacji Sociedad Espanola de Automoviles de Turismo SA, w skrócie SEAT. Głównymi partnerami były: Narodowy Instytut Przemysłu (INI) i sześć prywatnych banków. Niewielkie, bo zaledwie 7-proc. udziały miał Fiat, ale od Włochów została kupiona licencja na produkcję samochodów.

Pierwszy Seat wyjechał z fabryki 13 listopada 1953 r. Do końca tamtego roku wykonano partię 2077 sztuk modeli Seat 1400,...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2175

Spis treści

Wyprawa na Makalu

Zamów abonament