Niekompletny portret wieszcza
Autorskie opracowania Stanisława Moniuszki spoczywają w archiwach i nikt się nimi nie interesuje
Niekompletny portret wieszcza
Ostatnia premiera "Halki" w Poznaniu zasłynęła i tym, że dyrygent Marcin Sompoliński dokonał w partyturze 300 poprawek
FOT. JULIUSZ MULTARZYŃSKI
GRZEGORZ ZIEZIULA
"Halka" i "Straszny dwór" należą, co prawda, do obowiązkowych pozycji repertuarowych naszych teatrów, ale stwierdzenie, że moniuszkowska tradycja jest żywa, wydaje się co najmniej ryzykowne. Z pozostałych oper Moniuszki przeciętny meloman nie zna przecież ani "Parii", ani "Hrabiny", nie mówiąc o już "Bettly" czy "Loterii".
Ponadto większość dość leciwych monografii koncentruje się na biografii ich autora, unikając rzeczowych, krytycznych omówień samej muzyki. I nie może być inaczej, skoro dostęp do rękopisów jest utrudniony, a żadne źródłowe wydanie operowych partytur Moniuszki nigdy dotychczas nie powstało. Mija już bodaj 15 lat z okładem, odkąd rozpoczęta na początku lat 60. przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne krytyczna edycja "Dzieł" Stanisława Moniuszki utknęła w martwym punkcie. Na dodatek ukazało się, co prawda, 11 tomów, ale powodzeniem zakończyła się jedynie publikacja pieśni i muzyki...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta