Wierność nie istnieje
Wierność nie istnieje
FOT. MICHAŁ SADOWSKI
Rz: W ostatnim czasie sztuki Strindberga coraz częściej powracają na afisze naszych teatrów. Czym, pana zdaniem, spowodowane jest ponowne zainteresowanie jego twórczością?
ERWIN AXER: Zastanawiam się, czy Strindberg kiedykolwiek zszedł z teatralnego afisza. W Polsce - tak, ale np. w Niemczech grany był przez cały miniony wiek. Przez ludzi teatru uważany jest za jednego z czołowych twórców nowoczesnego dramatu europejskiego. Przeszedł drogę od naturalizmu do ekspresjonizmu i symbolizmu. Jego sztuki uchodzą wciąż za nowoczesne, jeśli to określenie ma w ogóle jakikolwiek sens.
"Wszystko, co w naszej sztuce nowe i najnowsze, jest - jak wiadomo - stare i najstarsze. Tylko to, co dostatecznie przestarzałe, jest stosunkowo młode" - pisał pan w jednym z felietonów.
Panuje mylny pogląd, że reżyser to człowiek,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta