Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Z tej sytuacji jest wyjście

09 marca 2002 | Ekonomia | DW
źródło: Nieznane

ROZMOWA NA GORĄCO

Robert Kietliński, ekspert Banku Światowego ds. transportu

Z tej sytuacji jest wyjście

Rz.: Czy wierzy pan w to, że Polskie Koleje Państwowe uda się w ogóle zrestrukturyzować?

ROBERT KIETLIŃSKI: Muszę wierzyć, bo nie ma innego wyjścia. Jeśli taka firma pozostałaby w obecnym kształcie, straci rynek, być może nawet przestanie istnieć jako element rynku transportowego. Nie zreformowane PKP w ogóle nie mają szans utrzymać się na tym rynku. I jest to zarówno w interesie klientów, jak i pracowników kolei, nie mówiąc o interesie podatników.

Czy zmiany, które zachodzą w PKP idą - pana zdaniem - w dobrym kierunku?

Myślę, że tak.

Dlaczego właśnie koleje są tak trudne do restrukturyzacji - to przecież nie jest tylko problem polski, ale wręcz światowy?

Kolejarze to specyficzna grupa zawodowa. Koleje kiedyś były bardzo ważnym elementem obronności w poszczególnych krajach i strategiczną częścią gospodarki. Miały także przewagę nad transportem drogowym, bo państwo im pomagało. Dzisiaj rola kolei zmieniła się, bo muszą stać się dynamicznym elementem transportu i konkurować z transportem drogowym. Zmieniły się także przewożone ładunki - mniej jest masowych, za to więcej przetworzonych. W przypadku Polski, ale i innych krajów, dochodzą do tego...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 2565

Spis treści
Zamów abonament