Z tej sytuacji jest wyjście
Robert Kietliński, ekspert Banku Światowego ds. transportu
Z tej sytuacji jest wyjście
Rz.: Czy wierzy pan w to, że Polskie Koleje Państwowe uda się w ogóle zrestrukturyzować?
ROBERT KIETLIŃSKI: Muszę wierzyć, bo nie ma innego wyjścia. Jeśli taka firma pozostałaby w obecnym kształcie, straci rynek, być może nawet przestanie istnieć jako element rynku transportowego. Nie zreformowane PKP w ogóle nie mają szans utrzymać się na tym rynku. I jest to zarówno w interesie klientów, jak i pracowników kolei, nie mówiąc o interesie podatników.
Czy zmiany, które zachodzą w PKP idą - pana zdaniem - w dobrym kierunku?
Myślę, że tak.
Dlaczego właśnie koleje są tak trudne do restrukturyzacji - to przecież nie jest tylko problem polski, ale wręcz światowy?
Kolejarze to specyficzna grupa zawodowa. Koleje kiedyś były bardzo ważnym elementem obronności w poszczególnych krajach i strategiczną częścią gospodarki. Miały także przewagę nad transportem drogowym, bo państwo im pomagało. Dzisiaj rola kolei zmieniła się, bo muszą stać się dynamicznym elementem transportu i konkurować z transportem drogowym. Zmieniły się także przewożone ładunki - mniej jest masowych, za to więcej przetworzonych. W przypadku Polski, ale i innych krajów, dochodzą do tego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta