Rozumiemy, ale nie zawsze stosujemy
- Najważniejsze wnioski autorów badania z przeprowadzonych prac Rozumiemy, ale nie zawsze stosujemy
Nawet najnowocześniejsza technologia nie pomoże firmie, jeśli pracownicy nie będą chcieli z niej korzystać, by dzielić się wiedzą. Dlatego, wraz z wdrażaniem np. portali korporacyjnych, trzeba wpajać przekonanie, że warto przekazywać dalej to, co się samemu wie i umie. By tak się działo, w firmie musi funkcjonować odpowiednia kultura organizacyjna, która promuje pożądane zachowania.
Nie ma się co dziwić, że pracownicy, zwłaszcza w kryzysowych czasach, są ostrożni, dbają przede wszystkim o własne dobro i chcą być postrzegani jako ci, którzy wiedzą najwięcej. To, ich zdaniem, zapewnia im przewagę nad innymi i gwarantuje zatrudnienie.
Tymczasem to właśnie w czasach kryzysu szczególnie potrzebne są innowacyjne, odważne działania, które pchną firmę naprzód i spowodują, że stanie się lepsza od konkurencji. Wyrwanie firmy z marazmu i uruchomienie jej kapitału intelektualnego nie jest przy tym związane z ryzykiem, jakim jest naruszenie np. rezerw finansowych czy sięgnięcie po nowy kredyt. W pracownikach i ich wiedzy drzemie prawdziwa siła firm. Nie są one jednak często w stanie z niej skorzystać.
O próbę analizy sytuacji dotyczącej kapitału intelektualnego polskich firm pokusili się
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta