Zderzaki nie pomogą
Zderzaki nie pomogą
Odnalezione po katastrofie Tu-154 Baszkirskich Linii Lotniczych oraz transportowego Boeinga 757 DHL nad Jeziorem Bodeńskim rejestratory dźwięku z kabiny pilotów wskazują, że szwajcarscy kontrolerzy ruchu podawali polecenia sprzeczne z informacjami z automatycznego systemu unikania kolizji zainstalowanego na pokładzie samolotu. Systemy takie są dziś obowiązkowym wyposażeniem samolotów pasażerskich i pozwalają na zredukowanie zagrożenia zderzeń w powietrzu.
Tomasz Dec - instruktor kontrolerów ruchu lotniczego, Agencja Ruchu Lotniczego
Wersja oprogramowania zgodna w wymogami ICAO przeznaczona do instalacji i wyposażania statków powietrznych to TCAS 7.0. Obowiązek wyposażenia w TCAS dotyczy wszystkich cywilnych stałopłatowych statków powietrznych o napędzie turbinowym o maksymalnej masie startowej większej niż 15 tys. kg lub o zatwierdzonej liczbie miejsc dla pasażerów powyżej 30. Czyli wszystkie LOT-owskie samoloty są w taki system wyposażone. W przypadku wykrycia niebezpieczeństwa kolizji system podaje pierwszą propozycję - tzw. ruchową - ostrzeżenie o innym statku powietrznym. Druga propozycja - rozwiązania - to sugestia wykonania konkretnego manewru. Zawsze jest to jednak manewr...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta