Gejsza w kopalni
Gejsza w kopalni
"Aida" Verdiego (5 lipca)
Organizowany już po raz siódmy letni festiwal, choć krakowski z nazwy, tym razem rozpocznie się w... Wieliczce. I to głęboko pod ziemią.
Na miejsce najnowszej premiery wybrano bowiem położoną 125 metrów pod ziemią komorę "Warszawa" Kopalni Soli w Wieliczce. Jeden z najcenniejszych polskich zabytków, od 25 lat figurujący na liście dziedzictwa kulturalnego UNESCO, posłuży za scenerię opowieści o tragicznej miłości japońskiej gejszy Cio-Cio San do Pinkertona, porucznika amerykańskiej marynarki. Chodzi, rzecz jasna, o bohaterów "Madame Butterfly".
Opera Giacomo Pucciniego, zaprezentowana została po raz pierwszy w lutym 1904 roku w La Scali i ten wieczór przyniósł kompozytorowi jedną z największych porażek. Mediolańska publiczność potraktowała jego nowe dzieło wrogo, nie brakowało wręcz głosów twierdzących, że Puccini w "Madame Butterfly" kopiuje samego siebie. Minęło zaledwie kilka miesięcy i w Teatro Grando w Brescii powtórne jej zaprezentowanie (z udziałem zresztą Salomei Kruszelnickiej w partii tytułowej) zakończyło się absolutnym triumfem, aż siedem fragmentów musiano bisować. Od tego momentu "Madame Butterfly" należy do oper najchętniej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta