Motoaktualności; Na luźnym biegu
- Motoaktualności
- Na luźnym biegu
- Coraz więcej firm samochodowych zapowiada wyposażanie swych pojazdów z silnikami wysokoprężnymi w filtry na mikrocząstki, aby odpowiadały nowej zaostrzonej euronormie IV, obowiązującej od 2006 r. Wszystkie firmy niemieckie planują seryjne silniki o wtrysku bezpośrednim z turbodoładowaniem i urządzeniem, które zmniejsza czarny obłok spalin podejrzewanych o działanie rakotwórcze. Dotąd jedynie PSA Peugeot Citroen oferował od wiosny 2000 auta z takim filtrem. Francuzi zainwestowali w jego opracowanie 60 mln euro, a ciągu 3 lat sprzedali ponad 500 tys. pojazdów obu marek średniej i wyższej klasy. W 2006 r. chcą dojść do 1,7 mln na 8,5 mln silników z wtryskiem bezpośrednim (HDI) wyprodukowanych od 1998 r. Ford opracował we współpracy z PSA nową generację filtrów bezobsługowych; są instalowane w Focusach C-Max. Niemcy przygotowali własne rozwiązanie, też bezobsługowe. Mercedes wyposaży w nie już od jesieni auta klasy E i C, Opel, a od nowego roku Signum, Vectrę i Astrę, VW - Golfa i Passata, podobnie Audi i BMW. Sceptycznie do filtra podchodzi Renault;...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta