Bez planu sanacji
Negatywnym reakcjom na wzrost długu publicznego może zapobiec tylko średniookresowa strategia równoważenia finansów publicznych
Bez planu sanacji
Projekt budżetu przekazany do konsultacji społecznych nie zawiera elementu kluczowego do jego oceny: brakuje w nim rozdziału poświęconego oszacowaniu wielkości długu publicznego w relacji do PKB. Jest to sprzeczne z art. 87 ustawy o finansach publicznych, który nakłada na rząd obowiązek przedłożenia wraz z projektem budżetu szacunków długu publicznego nie tylko na rok budżetowy, ale również na dwa kolejne lata.
To pominięcie nie jest przypadkowe. Rząd tłumaczy się niemożnością precyzyjnych szacunków wpływu na dług publiczny rozliczeń związanych z wcześniejszym finansowaniem programów realizowanych z udziałem funduszy unijnych. Jednak cała projekcja makroekonomiczna wsparta jest była na założeniu, że dług publiczny w roku 2004 nie przekroczy 55 proc. PKB.
Warunki nie do spełnienia
Jest to założenie bardzo optymistyczne. Projekcja makro na lata 2004 - 2006 w obecnej postaci traciłaby oczywiście rację bytu, gdyby dług publiczny łamał kolejne progi zapisane ustawie i finansach publicznych i konstytucji. Taki obrót rzeczy skłania do podejrzliwości wobec szacunków jego wielkości, które będą musiały być ostatecznie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta