Ekonomia na talerzu
GRZEGORZ WÓJTOWICZ
Ekonomia na talerzu
Już dwieście lat temu modne stały się porównania cen produktów w różnych krajach: w ten sposób próbowano określić siłę nabywczą poszczególnych walut. Moda zyskała rangę nauki, gdy sto lat temu powstała już rozwinięta teoria parytetu siły nabywczej. Od 1986 roku brytyjski tygodnik "The Economist" systematycznie publikuje dane o cenach produktu firmy McDonald's. Na podstawie cen Big Maca, produkowanego w około 120 krajach, próbuje się wyciągać wnioski co do siły nabywczej walut i odchyleń kursów ich wymiennych od siły nabywczej.
Najnowsze dane w zasadzie nie zmieniają obrazu świata walut znanego z poprzednich publikacji. Ostatnio Big Mac kosztował w Stanach Zjednoczonych 2,90 dolara. Ceny dolarowe, uzyskane po przeliczeniu cen krajowych przy...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta