Emisje niepubliczne, niepłynne i niewielkie
Polskie samorządy od dziesięciu lat mogą emitować obligacje, a od pięciu także obligacje przychodowe. Przewidywano, że zapoczątkuje to zakrojone na szeroką skalę wykorzystywanie tej możliwości. Spodziewano się, że - podobnie jak w II Rzeczypospolitej - papiery dłużne samorządów będą kupować ich mieszkańcy, okazujący gotowość do finansowego wsparcia swoich miejscowości, a jednocześnie traktujący te walory jako niemal tak pewne, jak obligacje skarbowe. Dziś wiadomo już jednak, że rzeczywistość daleka jest od optymistycznych wizji sprzed dziesięciu lat.
Polskie samorządy dosyć często korzystają z możliwości emisji obligacji: zrobiło to już ponad dwieście z nich. Pod koniec 2004 r. te walory stanowiły około 20 proc. zadłużenia województw, miast na prawach powiatu i powiatów oraz około 9,7 proc. długu gmin. Nie było dotychczas emisji obligacji przychodowych (pierwsza - przedsiębiorstwa wodno-kanalizacyjnego w Bydgoszczy - wejdzie na rynek pod koniec 2005 roku). Jednak cechy obecnych emisji obligacji komunalnych -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta