Logistyczny zaścianek
W Hamburgu odprawia się już ponad połowę polskich ładunków kontenerowych. Tymczasem we właśnie rozbudowanym Bałtyckim Terminalu Kontenerowym BCT, głównym kontenerowym porcie polskim, celnicy pracują tylko na jedną zmianę, chociaż jest potrzeba pracy na dwie-trzy zmiany. Lista Sanepidu, obejmująca kontrolowane towary, jest znacznie dłuższa od list innych członków Unii. Żeby legalnie uniknąć uciążliwej kontroli tej instytucji, wystarczy odprawić towar w portach holenderskich lub niemieckich. - To jeszcze jeden powód, by importerzy nie korzystali z polskich portów - wskazuje Artur Jadeszko, dyrektor firmy Allcom Gdynia, specjalizującej się w sprowadzaniu produktów spożywczych.
VAT po dziesięciu dniachGraniczny podatek VAT za towary sprowadzane spoza Unii należy zapłacić w Polsce po 10 dniach od momentu odprawy celnej, natomiast w UE po 45 dniach. Firmy wolą więc odprawiać towar w Niemczech, gdzie wcale niemały podatek mogą zapłacić po zakończeniu transakcji sprzedaży towaru, a nie już przy odprawie celnej. -...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta