Koszt wtedy, gdy można go zaksięgować
Dlatego też podatnik, bez względu na to, jak się zachowa, i tak ryzykuje spór z fiskusem.
- Dostaliśmy faktury za 2005 r. już po zamknięciu ksiąg rachunkowych. Nie złożyliśmy jeszcze zeznania rocznego, nie zostało też zatwierdzone sprawozdanie finansowe. Czy koszty wynikające z faktur możemy uwzględnić w rozliczeniu za poprzedni rok? - pyta czytelniczka DF.
Takie dylematy dręczą na przełomie roku wielu podatników. Odpowiedź nie jest łatwa, gdyż jest tu możliwych kilka wariantów.
Wiadomo ile i za coPodstawowa zasada wynikająca z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej updop) jest taka: do kosztów ubiegłego roku można zaliczyć wydatki określone co do rodzaju i kwoty, czyli takie, które można zarachować. Nawet wtedy, gdy jeszcze ich nie poniesiono. Oczywiście muszą się odnosić do ubiegłorocznych przychodów.
Kiedy możliwe jest zarachowanie kosztu? Gdy spełnione są warunki (wynikające z przepisów o rachunkowości) do wykazania w księgach zobowiązania wobec osób trzecich. Zobowiązanie wykazuje się w księgach, jeżeli jest pewne, że istnieje i określone są jego elementy (tytuł płatności, kwota). Konieczna...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta