Za kółkiem w Polsce i w Europie
Unijne przepisy dotyczą kierowców, którzy prowadzą duże pojazdy (powyżej 3,5 t dopuszczalnej masy całkowitej lub samochody osobowe mające powyżej 9 miejsc łącznie z miejscem dla kierowcy, są wyjątki - patrz tekst poniżej). Nie ma w tym wypadku znaczenia, czy pojazd prowadzi kierowca zatrudniony na umowę o pracę, prowadzący pojazd na zlecenie czy sam przedsiębiorca. Zatrudnionych na umowę o pracę dotyczą natomiast dodatkowo regulacje określone w krajowej ustawie o czasie pracy kierowców.
Nie ma znaczenia, czy kierowca jeździ małym, czy dużym autem.
UwagaTo, ile ma pracować np. na zlecenie kierowca małego pojazdu (którego nie dotyczą przepisy rozporządzenia 3820/85/EWG), zależy praktycznie tylko od umowy z przedsiębiorcą. Nie regulują tego bowiem ani przepisy unijnego rozporządzenia, ani polska ustawa o czasie pracy kierowców. W takim wypadku trzeba więc zadbać o właściwe spisanie umowy między pracodawcą a świadczącym działalność.
Jazda, przerwy, odpoczynekCzas prowadzenia, przerw i odpoczynku zależy od tego, jaki pojazd prowadzi kierowca i w jakiej formie jest zatrudniony.
Szoferzy dużych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta