Czasami pracownicy odpowiadają razem
Za powierzone pracownikom mienie odpowiadają oni niekiedy wspólnie. Wówczas odszkodowania dochodzisz od nich na podstawie umowy o współodpowiedzialności materialnej, zawartej na piśmie
Podpisałem z czterema pracownikami magazynu umowę o współodpowiedzialności materialnej. Po inwentaryzacji stwierdziłem niedobory w przechowywanych towarach. W jaki sposób mogę dochodzić odpowiedzialności od zatrudnionych? Czy winą za niedobory mogę obciążyć tylko dwóch pracowników, bo dwaj w tym czasie, kiedy powstały braki, przebywali na urlopie wypoczynkowym? – pyta czytelnik DOBREJ FIRMY.
Podstawą dochodzenia od kilku pracowników odszkodowania za straty pracodawcy jest umowa o wspólnej odpowiedzialności materialnej (art. 125 k.p.). Łącznie z określonym obowiązkiem wyliczenia się z powierzonego mienia szef powinien ją zawrzeć na piśmie. Dopiero na podstawie takiej umowy wolno pracowników obarczyć wspólną odpowiedzialnością za szkody w powierzonym im mieniu.
PODPISZ UMOWĘ
Umowę o wspólnej odpowiedzialności materialnej można zawrzeć jedynie wówczas, gdy na przyjęcie wspólnej odpowiedzialności zgodzą się wszyscy zatrudnieni w miejscu powierzenia mienia. Każda zmiana w składzie pracowników objętych wspólną odpowiedzialnością materialną (np. przyjęcie nowego pracownika) wymaga zawarcia nowej umowy.Gdy strony nie zawrą nowej umowy o wspólnej odpowiedzialności materialnej przy zmianie składu pracowników nią objętych (§ 5 rozporządzenia Rady Ministrów z 4 października 1974 r. w sprawie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta