Wrażliwy samolot
Wrażliwy samolot
Naturalną reakcją człowieka na nieprawidłowe funkcjonowanie organizmu jest uczucie bólu. Nawet najbardziej skomplikowane urządzenia nie posiadają jeszcze takiego mechanizmu wykrywania niesprawności. Najnowsze osiągnięcia amerykańskich, kanadyjskich i angielskich uczonych mogą jednak doprowadzić do stosowania optycznych "włókien nerwowych" w konstrukcjach skrzydeł samolotów, które są szczególnie narażone na uszkodzenia.
W 1988 roku pasażerski samolot Boeing 737 wystartował z hawajskiego lotniska Hilo. Po kilkunastu minutach lotu, na wysokości 7 tys. m, część poszycia kadłuba została oderwana. W przedziale pierwszej klasy powstała dziura długości 6 m. Pilot zdołał szczęśliwie wylądować na najbliższym lotnisku, lecz w wyniku awarii rannych zostało 61 osób. Wypadek spowodowany był mikroskopijnymi pęknięciami struktury kadłuba samolotu, które w czasie nabierania wysokości powiększyły się i doprowadziły do całkowitego oderwania się części dachu.
Takie szczeliny powstają na skutek zmęczenia materiału poddawanego dużym obciążeniom przez wiele...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta