Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Na co musimy zwracać uwagę, zamawiając materiały

18 maja 2009 | Gazeta prawa i podatków | Krzysztof Czyżewski

Mawiają, że reklama jest dźwignią handlu. To prawda. Warto jednak zadbać o to, aby nie stała się ona początkiem niespodziewanych kłopotów prawnych wywołanych nieprawidłowościami w nabywaniu lub korzystaniu z materiałów reklamowych

Czego trzeba unikać i co uchroni przedsiębiorcę przed potencjalnymi problemami. Sprawdźmy.

1 Liczy się forma umowy

Nie jest prawdą, że forma umowy nie jest ważna, byleby była zgoda. Zasadą prawa autorskiego jest to, że obrót prawami autorskimi następuje na podstawie umów sporządzonych w formie pisemnej. Niezachowanie tej formy może prowadzić do nieważności czynności prawnej. Tylko wyjątkowo brak formy pisemnej, przy przenoszeniu praw autorskich, można poczytać jako chęć udzielenia przez uprawnionego licencji niewyłącznej do danego utworu.

W związku z tym za właściwą formę obrotu prawami na dobrach niematerialnych nie może być uznana ani forma faktury, e-mailu lub ustaleń ustnych. Nie tylko bowiem nie odpowiadają one wszystkim wymogom sformułowanym w przepisach prawa, ale i nie zapewniają w dostatecznym stopniu precyzji zapisom o warunkach wykorzystania.

Zastrzeżenie to jest tym bardziej aktualne w przypadku nabywania praw do materiałów reklamowych, gdzie mamy do czynienia nie tylko z prawami autorskimi (ewentualnie prawami do artystycznych wykonań), ale i niekiedy z prawem do ochrony znaków towarowych, prawem do wizerunku bądź innymi prawami na dobrach niematerialnych.

2 Sama zapłata często nie wystarczy

Zapłacić można tylko za stworzenie danego utworu, ale już nie za możliwość korzystania z praw do niego....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8320

Spis treści
Zamów abonament