Po pierwsze: nie kłamać
Etyka public relations
Po pierwsze: nie kłamać
W każdym zawodzie obowiązują zasady etyczne. Specjalistom public relations przede wszystkim nie wolno kłamać, nawet jeśli naraziłoby ich to na utratę klienta lub posady.
Kilka lat temu jeden z zachodnich koncernów elektronicznych postanowił kupić fabrykę w Polsce. Jego pozycja przetargowa była słaba: konkurenci prowadzili rozmowy z rządem od dłuższego czasu, a koncern nie był poważnie brany pod uwagę. Koncern wynajął niewielką agencję zajmującą się reklamą i public relations, która miała poprowadzić kampanię promocyjną na jego rzecz. Kampania promocyjna rozpoczęła się już podczas konferencji prasowej, poświęconej dorobkowi i planom koncernu związanym z polskim rynkiem. Przygotowane materiały prasowe i zestawienia danych zajmowały się głównie słabą pozycją firm konkurencyjnych na rynkach światowych. W trakcie konferencji przedstawiciele agencji i koncernu (z zastrzeżeniem, że odbywa się to poza protokołem) sugerowali, że wiedzą o konkurencji znacznie więcej niż mogą powiedzieć. Podczas koktajlu po konferencji niektórzy dziennikarze (prywatnie) usłyszeli pogłoski o tym, że urzędnicy decydujący o wynikach przetargu byli ostatnio widziani za granicą, gdzie przebywali na koszt konkurencyjnych firm startujących w przetargu. Kilka mniej obeznanych z tematem dziennikarzy zamieściło artykuły opisujące przewagi koncernu...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta