Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Strategiczne diesle

19 marca 2011 | Bitwy i wyprawy morskie | Robert Przybylski
autor zdjęcia: Paweł Moszczyński
źródło: Fotorzepa

Traktat wersalski zabraniał Niemcom budowy silników wysokoprężnych do okrętów podwodnych oraz nawodnych. Niemcy jednak nie dali się pozbawić przemysłu – obeszli zakaz, zakładając spółki za granicą

Na przykład MAN otworzył spółkę w Hadze, w której konstruowane były nowe silniki. W styczniu 1923 roku rozpoczęła działalność druga spółka koncernu – w szwajcarskim Bernie. Za jej pośrednictwem MAN sprzedał licencje na dwusuwowe silniki wysokoprężne do okrętów podwodnych m.in. do Japonii (Kawasaki), USA (Hooven, Owens and Rentschler) oraz Rosji Sowieckiej (Kolomna).

Gdy weimarskie Niemcy zdecydowały się na budowę ciężkich krążowników o wyporności 10 tys. ton – najcięższych jednostek, na jakie zezwalał im traktat – konstruktorzy zastosowali diesle, które były lżejsze od parowych turbin, oraz lżejszy od nitowanego spawany kadłub. Oszczędności na wadze pozwoliły na zastosowanie armat kalibru 280 mm, gdy podobne okręty innych państw miały 203-milimetrowe działa....

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Brak okładki

Wydanie: 8881

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Styl życia

Zamów abonament