Przewóz drogowy: dziwne losy protokołu do konwencji CMR
Czy może obowiązywać prawo, które nie zostało opublikowane – zastanawia się radca prawny, partner w Działyński i Judek Spółka Partnerska Radców Prawnych w Poznaniu
PaweŁ Judek
W różnych miejscach, m.in. na stronie internetowej ONZ, podaje się, iż 21 lutego 2011 r. wszedł w Polsce w życie protokół z 5 lipca 1978 r. do konwencji o umowie międzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR (dalej: protokół). Czy rzeczywiście postanowienia protokołu zostały w tym dniu skutecznie włączone do polskiego systemu prawnego? Mam co do tego poważne wątpliwości.
Znaczące zmiany
Wspomniany protokół w istotny sposób zmienia przepisy konwencji. W jej pierwotnym brzmieniu, zgodnie z art. 23 ust. 3, odpowiedzialność przewoźnika za szkodę w towarze powstałą w trakcie przewozu ograniczona była do 25 złotych franków (franków Germinal) za kilogram wagi uszkodzonego towaru. Za złotego franka uważa się zaś franka wagi 10/31 grama złota o próbie 0,900. Nowe przepisy istniejący limit zastępują równowartością 8,33 SDR, czyli specjalnych praw ciągnienia – jednostki walutowej, którą posługuje się Międzynarodowy Fundusz Walutowy obliczanej na podstawie kursu kilku walut (euro, jena japońskiego, funta szterlinga i dolara amerykańskiego).
Zmiana znacząco wpływa na sytuację tysięcy polskich przewoźników oraz zakładów ubezpieczeń. Biorąc bowiem pod uwagę kursy obu jednostek liczone na 31 grudnia 2010 r. (kurs złotego franka podawany jest tylko raz na kwartał), nowe regulacje oznaczają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta