Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Monumentalny obraz XVI-wiecznej Japonii

30 kwietnia 2009 | Magazyn tv | Rzeczpospolita
źródło: Archiwum Tele

Mistrz japońskiej i światowej kinematografii Akira Kurosawa (1910 – 1998), realizując „Sobowtóra” (Złota Palma Cannes ’80) powrócił do interesującego go od dawna okresu historii Japonii – II połowy XVI w., schyłku epoki Muromachii.

Wówczas ten kraj wkroczył w lata bardzo burzliwych, okrutnych i niszczących wojen domowych, toczących się między panującymi klanami feudałów. Bohater „Sobowtóra”, przywódca potężnego klanu Takeda, fascynował Kurosawę od lat. Dla zbudowania akcji posłużył się autentycznymi szesnastowiecznymi kronikami dziejów Japonii.

Natomiast swą bogatą wyobraźnię wykorzystał dla konstrukcji tytułowej postaci – małego złodziejaszka, przejmującego osobowość Shingena – wybitnego wodza, przywódcy klanu Takeda oraz stworzenia motywacji psychologicznej związanej z tym wydarzeniem. Uwaga Kurosawy skupia się przede wszystkim na postaci sobowtóra, anonimowego „cienia” wchodzącego w krąg ludzi szlachetnego rodu. „Sobowtór” – monumentalny obraz XVI-wiecznej Japonii – jest przede wszystkim medytacją nad nietrwałością i kruchością ludzkich spraw i losów, nad grą pozorów, nad okrutnymi wyrokami historii.

sobota | Sobowtór 20.00 | czwórka | Dramat historyczny Japonia 1980

Brak okładki

Wydanie: 8306

Spis treści
Zamów abonament