Prawa dziecka w szkole
Standardy międzynarodowe i wewnętrzne
Prawa dziecka w szkole
Artur Mudrecki
Uczeń jest podmiotem międzynarodowo chronionych praw: obywatelskich, politycznych, gospodarczych, socjalnych i kulturalnych.
Podstawowym aktem prawnym regulującym prawa dziecka na świecie jest przyjęta przez Zgromadzenie Narodów Zjednoczonych 20 listopada 1989 r.
Konwencja o Prawach Dziecka (zwana dalej Konwencją) . Wstosunku do Polski obowiązuje od 7 lipca 1991 r. (Dz. U. z 1991 r. nr 120, poz. 526) .
Jednym z istotnych warunków przestrzegania praw człowieka jest uwzględnienie określonej umowy międzynarodowej w ustawodawstwie wewnętrznym. Ani konstytucja z 22 lipca 1952 r. , ani mała konstytucja z 17 października 1992 r. nie zajmują się bezpośrednio tym problemem. Jednak Sąd Najwyższy w uchwale składu siedmiu sędziów z 12 czerwca 1992 r. uznał, że Konwencja została zrównana z ustawą i tak też może być stosowana przez sądy, z wszystkimi wynikającymi z tego konsekwencjami (Orzecznictwo Sądu Najwyższego, Izba Cywilna oraz Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych z 1992 r. , z. 10, poz. 179) . Oznacza to, że każdy obywatel, w tym również dziecko, może powoływać się na prawa wynikające z Konwencji przed organami państwowymi, administracyjnymi i samorządowymi.
Kolejnym ważnym międzynarodowym aktem prawnym,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta