O co będą pytać podczas pierwszej rozmowy na temat kredytu
Banki coraz skrupulatniej badają zdolność kredytową klientów. To one ustalają zakres pytań, które znajdujemy we wnioskach kredytowych, w zależności od rodzaju i wartości kredytu, o który się staramy
Najbardziej skomplikowana procedura weryfikacji wiarygodności klientów dotyczy kredytów hipotecznych. Postanowiliśmy przyjrzeć się dokładniej, jak przebiega ten proces.
Jak przygotować się do rozmowy z przedstawicielem banku?
Podczas pierwszej rozmowy w sprawie kredytu hipotecznego przedstawiciel banku ma jedno podstawowe zadanie. Jego celem jest zdobycie podstawowych informacji związanych z sytuacją finansową klienta. Chodzi o dane dotyczące m.in. jego dochodów, charakteru wykonywanej pracy, długości i formy zatrudnienia.
Na tym etapie najczęściej wymagane dokumenty to: zaświadczenie o wysokości zarobków, wyciąg z rachunku osobistego, w niektórych przypadkach PIT za ubiegły rok i dokumenty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą (jeśli taka jest forma zatrudnienia kredytobiorcy). Jedną z najważniejszych rzeczy sprawdzanych przez bank na samym początku jest zadłużenie klienta.
Lepiej sobie zapisać
– Warto mieć zanotowaną łączną wysokość kredytów spłacanych w innych bankach, bo często klient tego nie pamięta – mówi Michał Chruściel z BNP Paribas Fortis. W celu weryfikacji zadłużenia banki korzystają równolegle z zewnętrznych baz danych w Biurze Informacji Kredytowej i Biurze Informacji Gospodarczej.
Dla banku ważne są także czynniki, które pośrednio wpływają na zdolność kredytową klienta, czyli...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta