Sekrety w ofercie wyjątkiem od zasady jawności
Skutkiem stwierdzenia przez zamawiającego, że wykonawca utajnił informacje, które nie spełniają przesłanek uznania ich za tajemnicę przedsiębiorstwa, jest uchylenie zakazu ich ujawniania
Możliwość utajnienia części oferty jest jedynym wyjątkiem od zasady jawności postępowania o udzielenie zamówienia publicznego określonej w art. 8 ustawy z 29 stycznia 2004 Prawo zamówień publicznych (tekst jedn. DzU z 2010 r. nr 113, poz. 759 z późn. zm.; dalej ustawa pzp).
Wyjątek ten powinien być interpretowany wąsko, zatem jedynie w ściśle określonych w ustawie pzp sytuacjach może dojść do utajnienia informacji zawartych w ofercie. Jednak praktyka i orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej coraz szerzej dopuszczają możliwość utajnienia części oferty oraz innych dokumentów i wyjaśnień składanych przez wykonawców w toku postępowania.
Warto zatem szczegółowo zapoznać się z możliwościami, jakie daje wykonawcom przepis art. 8 ust. 3 ustawy pzp, nie tylko po to, aby utajnić informacje zawarte we własnej ofercie, ale również po to, aby móc skutecznie zakwestionować prawidłowość utajnienia części oferty konkurencyjnego wykonawcy.
Co może być tajemnicą
Przepisy ustawy pzp wskazując, co może podlegać utajnieniu, odsyłają do przepisu art. 11 ust. 4 ustawy z 16 kwietnia 1993 o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jedn. DzU z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).
Stanowi on, że przez tajemnicę przedsiębiorstwa rozumie się nieujawnione do publicznej wiadomości informacje techniczne, technologiczne,
...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta