Niepełnosprawnemu należy się wsparcie
Osoby mające kłopoty np. z poruszaniem się powinny przed podróżą poinformować przewoźnika o konieczności udzielenia im pomocy
Unijne regulacje wymuszają na przewoźnikach kolejowych i lotniczych określone traktowanie niepełnosprawnych. Wprawdzie przewoźnicy kolejowi zachęcają do kupowania przez takie osoby biletów na dworcu lub w przedsprzedaży, ale nie ma przeszkód, by zrobiły to w pociągu. W każdej sytuacji bez dodatkowych opłat. Jeżeli przepisy danego przewoźnika wymagają, by osoby bez biletu wchodziły do pociągu np. pierwszym wejściem, licząc od początku składu, to niepełnosprawny jest z tego obowiązku zwolniony.
Prawa te przysługują każdemu, kto ma ograniczoną zdolność poruszania się, nie tylko tym z orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności. Może skorzystać z nich osoba z nogą w gipsie, a także np. kobieta w zaawansowanej ciąży. Jeżeli niepełnosprawność nie jest widoczna, trzeba dysponować dokumentem potwierdzającym niedomagania zdrowotne.
Na życzenie pasażera linie kolejowe, przewoźnicy, sprzedawcy biletów i biura podróży muszą poinformować o ułatwieniach dla niepełnosprawnych, a także o warunkach korzystania z wagonów i udogodnieniach dostępnych w pociągu.
Osoby niepełnosprawne są zazwyczaj proszone na pokład jako pierwsze, a samolot opuszczają ostatnie
Przedsiębiorstwo kolejowe odpowiada też bez ograniczeń finansowych za zniszczenie lub uszkodzenie sprzętu, którym posługują się niepełnosprawni. Czasami są to bardzo drogie przedmioty, ale nie ma górnej...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta