Narzędzia nowoczesnych dyrektorów finansowych
Marek Grzebyk, dyrektor zarządzający Hogart Business Intelligence
Od kilku już lat rola dyrektora finansowego w zarządzaniu organizacją zmienia się. Z opublikowanego nieco ponad dwa lata temu badania przeprowadzonego przez konsultantów Spencer Stuart wynika, że dyrektorzy finansowi coraz częściej zajmują strategiczne pozycje w zarządzaniu przedsiębiorstwem – nie tylko zajmują się kontrolą kosztów, zarządzaniem gotówką czy relacjami z bankami i urzędami, ale współuczestniczą w zarządzaniu całą organizacją.
Ten trend staje się coraz wyraźniejszy i przewiduje się, że w najbliższej przyszłości będzie się nasilał. Nowoczesny CFO musi umiejętnie poruszać się we wszystkich obszarach działania firmy. Nie tylko posiadać szeroką wiedzę na temat mechanizmów finansowych i podstaw rachunkowości, musi znać i rozumieć istotę pozostałych funkcji przedsiębiorstwa: sprzedaży, marketingu, operacji, logistyki. Musi myśleć strategicznie, efektywnie planować i umieć pozyskać zwolenników dla swoich koncepcji. Musi umieć skutecznie współpracować z innymi działami firmy, pracownikami, klientami i inwestorami. Tak szerokie spektrum zadań wymaga wsparcia odpowiednimi rozwiązaniami organizacyjnymi do podejmowania skutecznych decyzji strategicznych – zwłaszcza w czasie spowolnienia gospodarczego.
Kryzys to nie tylko oczywiste...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta