Lepsze świadczenie na wniosek czy z urzędu
Rencista, który kończy wiek emerytalny, z urzędu dostaje emeryturę. Może wyprzedzić ZUS i złożyć wniosek najpóźniej w miesiącu urodzin, ale nie zawsze mu się to opłaca
Zasadą jest, że uzyskanie emerytury zależy od zgłoszenia wniosku o to świadczenie wraz z odpowiednią dokumentacją. Czasami jednak emerytura przyznawana jest przez ZUS bez takiej konieczności. Od kilku lat (a dokładnie od 1 stycznia 2006 r.) obowiązuje bowiem przepis, który przewiduje, że ZUS przyznaje z urzędu emeryturę osobie pobierającej rentę z tytułu niezdolności do pracy, która ukończyła powszechny wiek emerytalny wynoszący 60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn.
Do tego musi ona podlegać (przynajmniej przez jeden dzień) ubezpieczeniu społecznemu (przed 1 stycznia 1999 r.) lub ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (po 31 grudnia 1998 r.). Emerytura przyznawana jest z urzędu zamiast pobieranej dotychczas renty z tytułu niezdolności do pracy. Oznacza to, że wraz z przyznaniem emerytury świadczeniobiorca traci prawo do renty.
Emeryturę z urzędu mogą uzyskać wyłącznie osoby pobierające rentę z tytułu niezdolności do pracy przysługującą na podstawie przepisów ustawy emerytalnej (w tym również rentę przyznaną w drodze wyjątku przez prezesa ZUS) lub na podstawie przepisów emerytalnych obowiązujących bezpośrednio przed wejściem jej w życie. Nie otrzyma jej natomiast osoba pobierająca np. rentę z tytułu niezdolności do pracy spowodowanej wypadkiem przy pracy lub chorobą zawodową.
Osoba pobierająca rentę z tytułu niezdolności do pracy może sama zdecydować, czy chce ubiegać się o...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta