Co zrobić z fakturą, która dotarła do firmy po zakończeniu roku podatkowego
Sporo problemów przy rocznym rozliczeniu przysparza prawidłowe ujęcie kosztów dotyczących poprzedniego okresu, a udokumentowanych dopiero po jego zakończeniu
Dorota Bokszczanin
W styczniu 2012 r. „Budujemy i nie tylko" sp. z o.o. otrzymała kilka faktur dotyczących zakończonego już roku podatkowego 2011. Były to m.in. faktury:
• za usługi serwisowe dotyczące samochodów osobowych świadczone w grudniu 2011 r. (spółka utworzyła na ten koszt rezerwę w grudniu 2011 r.),
• za ubezpieczenie biura spółki za okres listopad 2011 – październik 2012 r.,
• za usługi budowlane podwykonawcy świadczone w okresie październik – grudzień 2011 r.
Samochody osobowe są na bieżąco wykorzystywane przez pracowników spółki, natomiast usługi podwykonawcy dotyczą kontraktu, za który najbliższa faktura zostanie wystawiona z końcem stycznia 2012 r. W jakich okresach spółka powinna ująć te faktury jako koszty podatkowe?
Aby określić, w którym momencie wydatek należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów, należy ocenić, czy jest on:
• kosztem bezpośrednio związanym z przychodami (tzw. kosztem bezpośrednim) czy
• kosztem innym niż bezpośrednio związane z przychodami (tzw. kosztem pośrednim).
Ustawa o CIT nie definiuje precyzyjnie pojęcia kosztów bezpośrednich i pośrednich. Powszechnie przyjmuje się jednak, że koszty bezpośrednie to takie, które można...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta