Zmiana siedziby to także kłopot podatkowy
Przeprowadzka do nowego biura może oznaczać, że w spółce pojawiła się strata z tytułu nieumorzonych nakładów na urządzenie wynajmowanych dotąd pomieszczeń. Sposób jej rozliczenia budzi wiele wątpliwości
1 kwietnia 2011 r. „Budujemy i nie tylko" Sp. z o.o. przeprowadziła się do nowego biura w Warszawie. W poprzednim biurze miała inwestycje w obcych środkach trwałych (przystosowanie powierzchni biurowej), z których korzystała przez ponad cztery lata (biuro było wynajmowane od 1 stycznia 2007 do 31 marca 2011 r.). Czy niezamortyzowana część inwestycji będzie dla spółki kosztem podatkowym?
Przedsiębiorcy, nie tylko w branży budowlanej, często wykorzystują w prowadzeniu działalności gospodarczej składniki nienależące do ich majątku. Są to głównie lokale i budynki, ale również różnego rodzaju maszyny czy środki transportu użytkowane np. na podstawie umów najmu. Nierzadko wymagają nakładów adaptacyjnych w celu przystosowania ich do indywidualnych potrzeb użytkownika. Nakłady te tworzą odrębną kategorię środków trwałych, czyli tzw. inwestycje w obcym środku trwałym.
Odrębny środek trwały
Ustawa o CIT nie definiuje tego pojęcia. Wskazuje tylko, że tego typu nakłady na dostosowanie cudzego składnika majątku na potrzeby własnej działalności są środkami trwałymi podlegającymi amortyzacji. Wydatki na inwestycje w obcych środkach trwałych są zaliczane w ciężar kosztów...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta