Przewóz chemikaliów odbywa się pod specjalnym nadzorem
Towary niebezpieczne trzeba transportować sprawnymi i właściwie oznakowanymi samochodami. Natomiast ich kierowcy powinni przejść odpowiednie przeszkolenie
Trzeba też pamiętać, by załadunek i rozładunek towarów odbywał się pod okiem fachowców.
Zasady przewozu materiałów niebezpiecznych po szosach reguluje międzynarodowa umowa ADR (The European Agreement concerning the International Carriage of Dangerous Goods by Road), która jest nowelizowana co dwa lata (w roku nieparzystym). Obowiązuje ona nie tylko w krajach UE. Została ratyfikowana przez Polskę jeszcze w 1975 r.
Jej przepisy określają bardzo dokładnie, jakie towary i w jakich ilościach trzeba uznać za niebezpieczne oraz w jaki sposób trzeba je przewozić. Natomiast najważniejsze krajowe regulacje zawarte są w ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych (DzU z 2011 r. nr 227, poz.1367 ze zm.). Aktualnie obowiązująca wersja ADR to wersja z 2011, która obowiązuje od 1 lipca 2011. Określa ona stosunki prawne między uczestniczącymi państwami, zawiera też załączniki ze szczegółowymi przepisami.
W załączniku A określone zostały warunki pakowania towarów niebezpiecznych, wymagania w zakresie oznakowania towarów, opakowań i pojazdów przewożących towary niebezpieczne oraz warunki badań technicznych opakowań i ich specjalnego znakowania. Tam też trzeba szukać m.in. zakazów ładowania razem towarów w jednym pojeździe czy przesyłce. W tym...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta