Pacjent nie może być przypadkiem medycznym
Rozmowa | Dr med. Elżbieta Kryj-Radziszewska, lekarz rodzinny, pediatra, asystent w Zakładzie Medycyny Rodzinnej, Katedra Chorób Wewnętrznych i Gerontologii UJ CM, Kraków
Lekarz rodzinny sprawuje długotrwałą opiekę nad całymi rodzinami, z reguły mieszka w pobliżu swoich podopiecznych, zna ich. Jak powinna wyglądać relacja lekarza rodzinnego z pacjentem? Czy są jakieś obowiązujące standardy?
Medycyna rodzinna jest dyscypliną, w której lekarz nie może koncentrować się wyłącznie na chorobie, narządzie czy ciągu cyfr w bazie danych. Musi widzieć pacjenta w ujęciu holistycznym. Każdy człowiek jest inny, stąd i nasze podejście do każdego chorego powinno być odmienne. Powinniśmy brać pod uwagę m.in. środowisko, z którego pochodzi pacjent, poziom jego wykształcenia, możliwości finansowe, osobowość. Czasem pacjent przychodzi do lekarza tylko po to, by porozmawiać. Powodem wizyty u lekarza rodzinnego może być np. wykryty u przyjaciółki pacjentki rak piersi wywołujący niepokój i lęk o własne zdrowie. W tej sytuacji rozmowa jest ważnym elementem terapii. Lekarz wysłucha, doda otuchy, okaże wsparcie. Pacjent, przychodząc do lekarza, wnosi ze sobą bagaż...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta