Jak korygować przychód, gdy kontrahent zwróci zakupiony towar
Przedsiębiorcy często mają wątpliwości, jak dla celów podatku dochodowego rozliczyć wystawioną przez siebie fakturę korygującą wartość sprzedaży. Niestety, bezpośredniej odpowiedzi na to pytanie nie znajdą w przepisach
W rozstrzygnięciu tego dylematu nie pomagają też sprzeczne interpretacje fiskusa i rozbieżne wyroki sądów administracyjnych.
Wyobraźmy sobie, że firma sprzedała dużą partię towaru hurtownikowi, który np. po pół roku zorientował się, że już w dacie nabycia nie nadawały się one do użytku, a więc na pewno ich nie sprzeda, a co więcej, ma prawo je zwrócić i zażądać zwrotu pieniędzy.
Sprzedawca powinien mu wystawić fakturę korygującą. W którym jednak momencie ma ująć ją w swoim rozliczeniu podatku dochodowego? Na bieżąco czy skorygować swoje przychody sprzed pół roku?
W którym momencie
Przypomnijmy, że za przychody związane z działalnością gospodarczą uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont (art. 14 ust. 1 ustawy o PIT i art. 12 ust. 3 ustawy o CIT). Moim zdaniem treść tego przepisu należy odnosić do momentu bieżącego – tego, w którym ustalamy swój bieżący wynik podatkowy.
Innymi słowy, wartość zwróconych towarów, bonifikaty i skonta powinny być ujmowane przy obliczaniu bieżącego przychodu. Natomiast nie należy przy obliczaniu przychodu danego okresu (w szczególności roku) uwzględniać „dotyczących” go zwrotów towarów, bonifikat i skont, które zostaną udzielone w...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta