Sprzedażowy sukces branży drzewnej
Niższe ceny i bardziej ustabilizowane dostawy dla firm to wynik sprzedaży na pierwsze półrocze.
Lasy Państwowe są monopolistą na rynku dostaw drewna dla przemysłu. Odpowiadają za pozyskanie ponad 94 proc. drewna, które trafia na polski rynek. Co roku drewno kupuje od nich ok. 8 tys. firm.
Sprzedaż na pierwsze półrocze 2013 r. zdecydowanie mogą zaliczyć do udanych; zakontraktowały sprzedaż ponad 99 proc. wystawionego drewna, prawie 84 proc. planu sprzedaży dla firm na ten rok.
W sumie dla przedsiębiorstw lasy przeznaczyły ok. 30 mln m sześc. w tym ok. 877 tys. m sześc. dla firm, które udowodnią, że rozwinęły działalność i potrzebują dodatkowego drewna. Kolejne 6 mln m sześc. trafi do odbiorców indywidualnych (np. kupujących drewno na opał), a 11 tys. m sześc. sprzedawane będzie na specjalnych submisjach jako drewno wyjątkowo cenne.
Przedsiębiorcy wciąż jednak zgłaszają zastrzeżenia do systemu sprzedaży.
Stali klienci mają lepiej
W tym roku sprzedaż po raz pierwszy odbyła się na nowych zasadach. Przetargi ograniczone dla stałych klientów zastąpiono sprzedażą ofertową. Firmy, które od lat kupują od Lasów Państwowych, miały zagwarantowaną pulę surowca. Mogły go kupić w ilości do ok. 70 proc. rocznej średniej swoich zakupów z ostatnich trzech lat. Ceny nie były w tym wypadku przedmiotem licytacji, bo...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta