Jakich formalności w ZUS musi dopełnić nowy przedsiębiorca
Osoba, która założyła firmę, musi pamiętać o obowiązku zgłoszenia siebie, pracowników i osób współpracujących do ubezpieczeń społecznych. Ma na to 7 dni od rozpoczęcia działalności
Pomimo licznych ułatwień przy zakładaniu działalności gospodarczej świeżo upieczony przedsiębiorca musi odwiedzić najbliższy oddział ZUS i wypełnić formularze ubezpieczeniowe. Określi w nich, kto i na jakich zasadach będzie pracował w jego firmie. Od tego zależy termin zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ich wysokość. Na innych zasadach będzie bowiem ubezpieczony współmałżonek przedsiębiorcy, na innych zleceniobiorca na emeryturze czy pracownica wracająca z urlopu macierzyńskiego.
Krok 1.
Wypełnij formularz i odwiedź ZUS
Składając wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (na formularzu CEIDG-1: drogą elektroniczną albo w urzędzie gminy – osobiście lub listem poleconym), osoba rozpoczynająca działalność zgłasza się jednocześnie do ZUS jako płatnik składek.
Na podstawie danych przekazanych z CEIDG ZUS sam sporządzi dokumenty:
- ZUS ZFA – zgłoszenie płatnika składek,
- ZUS ZBA – informację o numerach rachunków bankowych płatnika składek,
- ZUS ZAA – informację o adresach prowadzenia działalności gospodarczej.
Oprócz tego przedsiębiorca musi zgłosić się do najbliższego oddziału ZUS i osobiście złożyć (w zależności od tego, jakie ma uprawnienia lub na jakich zasadach zatrudnia współpracowników) następujące dokumenty:
- ZUS ZUA – zgłoszenie...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta