Prywatny kapitał na drogi i kolej
Publiczne środki na finansowanie inwestycji w najbliższych latach będą mniejsze, wzrośnie więc rola kapitału prywatnego.
W 2011 roku udział inwestycji publicznych w polskim PKB był najwyższy w Unii Europejskiej, i przekraczał 5 proc. Rok później ich udział spadł do ponad 4 proc. co i tak dało naszemu krajowi drugie miejsce pod względem ich znaczenia dla gospodarki narodowej.
– Jednak obecnie wchodzimy w fazę spadku, która potrwa według prognoz Ministerstwa Finansów do 2016 r. – wyjaśniał podczas panelu „Finansowanie infrastruktury – polityka czy biznes" Jakub Borowski, główny ekonomista Credit Agricole Bank Polska.
Jak uniknąć klifu?
Nie jest tajemnicą, że tak wysoki udział wydatków publicznych w PKB wynika głównie z finansowania wielkich projektów infrastrukturalnych, przy dużym udziale finansowania ze środków europejskich. Jednak jak zauważa Jakub Borowski, w kolejnej perspektywie budżetowej UE przyznane nam na taki cel środki będą niższe niż w obecnej, dlatego trzeba się liczyć ze spadkiem środków wydatkowanych przez instytucje publiczne.
W Polsce to głównie państwo odpowiada za inwestycje w infrastrukturę – zarówno drogowe, jak i kolejowe, czy w energetyce. – W 1995...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta