Jak prawidłowo klasyfikować i księgować leasing
Rozliczenia | Przedsiębiorca powinien rozpatrzyć warunki umowy dwutorowo. Musi uwzględnić odrębnie przepisy bilansowe i podatkowe. Od tego zależą prawidłowe ujęcie przedmiotu leasingu w ewidencji i rozrachunki z fiskusem.
Marcin Cyran
Leasing w dalszym ciągu stanowi popularne źródło finansowania zakupu m.in. maszyn, urządzeń lub środków transportu w przedsiębiorstwie. Co za tym idzie, często też pojawiają się pytania w jaki sposób ująć zawarcie umowy oraz w jaki sposób ewidencjonować faktury za raty leasingowe. Odpowiedź na te pytania jest następująca: sposób rozliczenia leasingu w księgach rachunkowych zależy od tego, czy zakwalifikujemy zawartą umowę jako umowę leasingu operacyjnego czy też leasingu finansowego.
Czyj składnik majątku
Leasing operacyjny charakteryzuje się tym, że przedmiot leasingu wykazywany jest w środkach trwałych lub wartościach niematerialnych i prawnych przez finansującego. W konsekwencji odpisy amortyzacyjne dokonywane są w księgach finansującego, a korzystający ujmuje w kosztach otrzymywane faktury za kolejne raty leasingowe.
Inaczej sytuacja wygląda przy leasingu finansowym. Zawarcie takiej umowy sprawia, że przedmiot leasingu wykazywany jest w środkach trwałych lub wartościach niematerialnych i prawnych, a także amortyzowany – w księgach korzystającego.
Uwaga! Należy pamiętać o tym, że zawartą umowę rozpatrujemy osobno na gruncie podatku dochodowego (art. 17a–17l ustawy o CIT oraz art. 23a–23l ustawy o PIT) i osobno w kwestii prawa bilansowego (art. 3 ust. 4 ustawy o rachunkowości, dalej: uor oraz Krajowy Standard Rachunkowości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta