Kary umowne w transporcie
PIT/CIT | Przewoźnicy obciążani są przez kontrahentów dodatkowymi kwotami w związku z nieterminową dostawą, kradzieżą czy też uszkodzeniem ładunku. Mają wątpliwości, czy takie wydatki można uznać za koszt uzyskania przychodu.
Możliwość zastrzeżenia kary umownej została przewidziana w art. 483 kodeksu cywilnego. Pozwala on na zapisanie w umowie, że naprawienie szkody wynikłej z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiązania niepieniężnego nastąpi przez zapłatę określonej sumy pieniężnej. Kara umowna pozwala więc zabezpieczyć terminowe i zgodne z umową wykonanie usługi i oznacza umowne określenie zakresu odpowiedzialności stron umowy w przypadku nienależytej realizacji wzajemnych zobowiązań (kara umowna jest czasami nazywana odszkodowaniem umownym). Wierzyciel nie musi wykazywać wysokości poniesionej szkody, wystarczy udowodnienie samego przewinienia drugiej strony, żeby domagać się umówionej kary umownej.
Kary umowne są zwykle nakładane na przewoźników za:
- zagubienie przewożonego towaru,
- ubytek lub uszkodzenie przesyłki,
- opóźnienie w przewozie przesyłki lub w dostarczeniu dokumentów związanych z wykonywanym przewozem (np. za zbyt późne odesłanie listu przewozowego lub faktury),
- utratę, niewykorzystanie lub nienależyte wykorzystanie dokumentów wymienionych w liście przewozowym i do tego listu dołączonych albo złożonych u przewoźnika,
- wykonanie przewozu pojazdem niezgodnym z oczekiwaniami kontrahenta, np. pojazdem innej marki, koloru czy typu niż wymaga kontrahent,
- nienależyte wykonanie czynności ...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta