Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Przeciw nacjonalizmowi konsumentów

09 listopada 2013 | Plus Minus | Filip Memches
źródło: Plus Minus

Idea katolickiego państwa narodu polskiego kojarzy się z najbardziej mrocznymi nurtami europejskiej polityki XX wieku. W liberalnym świecie straszy się dzieci na dobranoc sojuszem szowinistycznego pałkarza z fanatycznym klechą. W III RP przekonaliśmy się o tym dobitnie, kiedy w latach 90. środowiska opiniotwórcze z „Gazetą Wyborczą" na czele argumentowały, że skoro komunizm upadł, to trzeba nie dopuścić do odrodzenia się zjawisk, które Polacy mogli zapomnieć.

Gwoli jednak uczciwości trzeba zauważyć, że Adam Michnik nigdy nie porównywał Romana Dmowskiego do Adolfa Hitlera – co zdarzało się rozmaitym nadwiślańskim lewakom – i potrafił dostrzec w działalności przywódcy Narodowej Demokracji pozytywne strony. W roku 1982 późniejszy redaktor naczelny „GW" popełnił esej „Rozmowa w Cytadeli", w którym można przeczytać między innymi: „Trudno dziś nie podziwiać przenikliwości publicystycznej Dmowskiego czy Popławskiego. Nikt chyba w całej historii polskiej myśli politycznej nie opisał tak jasno i przejrzyście...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 9686

Wydanie: 9686

Spis treści

Publicystyka, Opinie

Zamów abonament