Afryka kpi z imperium
Sztuka | We Wrocławiu Yinka Shonibare rozlicza kolonialną przeszłość Anglii, kulturalny dorobek Europy i globalizację
Yinka Shonibare, lat 51, porusza się na wózku inwalidzkim, lecz jego sztuka dotarła na wszystkie kontynenty, a nazwisko zna każdy fan sztuk wizualnych. Czarnoskóry Londyńczyk, potomek nigeryjskich niewolników, dokonuje rzeczy dla jego przodków niemożliwych: żartuje z brytyjskiego lwa tuż pod jego nosem. Żeby tylko – on go poskramia i zmusza do zrewidowania przeszłości, pokutnego uderzenia się w dumną imperialną pierś.
Afrykańskie kolory
„Prace wybrane" Shonibare, które od piątku zaprezentuje Muzeum Współczesne Wrocław, to wyjątkowa gratka. Eksponaty z ostatnich lat, ważne i znamienne dla autora. Pięć wielkoformatowych fotogramów z cyklu „Fake Death Picture", jeden obiekt (rzeźba tekstylna?) oraz wideo, na którym czarnoskóra śpiewaczka wykonuje arię z „Traviaty" – „Addio del passato".
Ktoś pomyśli, że pożegnanie z przeszłością jest mottem pokazu. Nie, to podstęp ze strony Shonibare. Jego twórczość jest manifestacyjnie fałszywa – po to, by uświadomić fałsz kultury, efekt...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta