Dodawać kwoty podatku czy liczyć go od całej sprzedaży
Przepisy określają trzy sposoby ustalania wartości należnej daniny na fakturze. Wyniki zastosowania każdego z nich mogą się nieco różnić. Fiskus nie powinien kwestionować takich groszowych rozbieżności.
- Od kilku miesięcy handluję artykułami biurowymi. Dość często moimi klientami są firmy, więc sprzedaż taką potwierdzam fakturami. Zdarza się, że na jednej fakturze jest wiele pozycji. Wówczas mam kłopot z kwotą VAT. Inna kwota podatku wychodzi mi z podsumowania poszczególnych pozycji na fakturze, a inna, kiedy obliczam ją od całej wartości sprzedaży netto opodatkowanej daną stawką. W jaki sposób prawidłowo powinnam obliczyć kwotę VAT na fakturze? – pyta czytelniczka.
Zasady wystawiania faktury, w tym obowiązkowe jej elementy, wskazują art. 106a–106g ustawy o VAT. Wynika z nich, że każda faktura powinna zawierać kwotę VAT, chyba że przepisy ustawy o VAT jednoznacznie wyłączają obowiązek podania kwoty podatku jako elementu faktury. Jest tak np. w przypadku faktury uproszczonej czy faktury wystawionej w procedurze marży. Ta ogólna zasada jest również usankcjonowana w regulacjach unijnych odnoszących się do danych umieszczanych na fakturach. Z art. 226 pkt 10 dyrektywy 2006/112/WE wynika, że faktury wystawione do celów VAT zawierają...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta