Spedytor zorganizuje proces przemieszczania ładunku
Dostawa towaru przy międzynarodowych transakcjach to złożony proces. Powinien być tak przeprowadzony, aby kontener nie tylko dojechał do miejsca docelowego w oznaczonym czasie, co oznacza zarówno bez opóźnień, jak i nie przed datą umowną, oraz był w dobrym stanie.
Za transport ładunku odpowiada ta strona kontraktu, która przejęła na siebie tzw. gestię transportową. Oznacza to zarówno obowiązek jak i prawo do zorganizowania procesu przewozu, oznaczające wybór przewoźnika, środka transportu, drogi przewozu. Co istotne, ta strona umowy może nie tylko mieć interes w tym, żeby towar dowieźć do miejsca docelowego jak najszybciej i najtaniej, ale również zrobić to w bezpieczny sposób. Wraz z posiadaniem gestii transportowej może (chociaż nie musi) obciążać ją bowiem ryzyko przypadkowej utraty lub uszkodzenia ładunku. Szczególnie w tym drugim przypadku warto więc zadbać o to, aby cały ten proces organizacji przewozu powierzyć wyspecjalizowanej firmie. Oczywiście czasami wystarczy, że będzie to sprawdzona firma przewozowa. Tam, gdzie towar jest przewożony na stosunkowo niewielkie odległości, nie ma potrzeby jego przeładowywania z jednego środka transportu na inny, a do pokonania nie ma wielu granic celnych, może to być wystarczające. Jeżeli pod tym względem sprawy się komplikują, warto pomyśleć o współpracy z firmą spedycyjną.
Istota spedycji
Podstawowe regulacje dotyczące umowy spedycji zawarte są w kodeksie cywilnym w art. 794–803. Zgodnie z nimi, podstawowym obowiązkiem spedytora jest wysyłanie lub odbiór przesyłek albo wykonywanie innych usług związanych z przewozem towaru. Jak wynika z tej definicji, istotą...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta