Fundusze unijne w regionach i związana z nimi pomoc publiczna
Pieniądze | To, na jak duże wsparcie mogą liczyć przedsiębiorcy i na realizację jakich inwestycji, nie zależy wyłącznie od instytucji zajmujących się realizacją programów regionalnych.
Jeżeli władze samorządowe będą chciały uniknąć potrzeby zgłaszania indywidualnej pomocy Komisji Europejskiej, to muszą trzymać się ogólnych reguł jej udzielania. A te ogólne reguły zawarte są w rozporządzeniu Komisji Europejskiej nr 651/2014 z 17 czerwca 2014 r. uznającym niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym. Pierwsza część tego rozporządzenia odnosi się do kwestii ogólnych i wiążących dla wszystkich rodzajów pomocy przewidzianych w tym akcie. Kolejne szczegółowo opisują konkretne rodzaje wsparcia. W związku z tym każdy rodzaj dotacji, premii, pożyczki, gwarancji itp., jeżeli jest pomocą publiczną, musi być zgodny z wymogami rozdziału pierwszego oraz konkretnego artykułu (np. odnoszącego się już ściśle do regionalnej pomocy inwestycyjnej albo pomocy na badania przemysłowe).
Przedsiębiorcy, w szczególności mikro-, mali oraz średni, korzystając z unijnego dofinansowania w ramach regionalnych programów operacyjnych, będą niemal automatycznie korzystać z pomocy publicznej (ewentualnie tzw. pomocy de minimis). Jakie mogą być najczęstsze podstawy jej przyznania, jeśli się weźmie pod uwagę przywołane rozporządzenie?
Należy oczekiwać, że najczęściej będzie to:
- pomoc na badania i prace rozwojowe przyznawana na podstawie art. 25,
- regionalna pomoc inwestycyjna, przyznawana na podstawie art. 14,
- pomoc na rzecz małych i...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta