Odkrywany potencjał bursztynu
Trudno o inny kamień, który byłby prawdziwym symbolem regionu. Bursztyn doceniany jest dziś zwłaszcza w Azji i na Bliskim Wschodzie.
piotr mazurkiewicz
W latach 70. czy 80. w sezonie wakacyjnym bursztyn był murowanym prezentem, z którym wracała z Wybrzeża większość turystów. Zazwyczaj w najpopularniejszym żółtym kolorze, oprawionym najczęściej w srebro lub w wersji surowej. Już wtedy rozwijała się sprzedaż zagraniczna, ale prawdziwy przełom nastąpił w latach 90. wraz z otwarciem rynku.
Wtedy też okazało się, że surowca jest zdecydowanie za mało, bursztyn zaczęto więc na masową skalę fałszować. – Używano po prostu tworzyw sztucznych czy znacznie mniej wytrzymałych kamieni z Ameryki Południowej, które były też bardzo tanie – mówi jeden z jubilerów, dzisiaj sprzedający w zasadzie tylko na eksport.
Pochodząca z Rumi rodzinna firma jubilerska Jubitom zaczynała właśnie od produkcji wyrobów z bursztynu. Później doszła hurtowa sprzedaż biżuterii złotej, aż do stworzenia rozległej sieci sklepów w galeriach handlowych w całej Polsce. – Bursztyn w naszych salonach sprzedaje się przez cały rok, ale wzmożoną sprzedaż mamy w sezonie letnim, co jest efektem wzrostu liczby turystów – mówi Kazimierz Tomasiewicz,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta