Najemca biura nie musi płacić za modernizację recepcji
Poradnik | Jak ocenić, czy wszystkie koszty dodatkowe wynajmujący ma prawo dopisywać do faktury najemcy?
Rz: Opłaty za najem biura to nie tylko czynsz. Składników jest zwykle więcej: opłaty eksploatacyjne, podatki, opłaty lokalne, za media, telekomunikację. Z jakimi jeszcze opłatami dodatkowymi powinni się liczyć najemcy?
Łukasz Mazurczak, ekspert JLL: Koszty najmu powierzchni mogą się czasem wydawać workiem bez dna. Jest w nich wszystko: czynsz, opłaty eksploatacyjne, w tym: podatki, opłaty lokalne, koszty konserwacji i utrzymania budynku, refaktury kosztów za wszystkie media, telekomunikację itp.
W umowie najmu lub w załączniku do niej znajduje się wprawdzie lista opłat, ale właściciele nieruchomości zostawiają sobie otwartą furtkę, aby ten katalog uzupełnić. Umowa w zakresie opłat eksploatacyjnych powinna obejmować koszty związane z utrzymaniem budynku i jego powierzchni wspólnych. Warto pamiętać, że za utrzymanie powierzchni odpowiadają najemcy.
Co zalicza się do tzw. kosztów stałych i zmiennych opłat eksploatacyjnych?
Koszty stałe – przewidywalne to: ubezpieczenia, podatki, opłaty lokalne, podatki od nieruchomości, opłaty za użytkowanie wieczyste. Są to także stałe umowy serwisowe.
Natomiast koszty zmienne wynikają głównie z zużycia mediów i materiałów eksploatacyjnych. Do kosztów związanych z obsługą nieruchomości...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta