Potrafimy konkurować za granicą
Marek Moczulski | Nie ma miejsca dla średnich firm bez produktu markowego – mówi prezes Bakallandu.
Rz: Polski rynek bakalii wart jest już blisko 1 mld zł. Czy nadal się rozwija?
Marek Moczulski: Sprzedaż bakalii nadal rośnie o kilka procent rok do roku. Zwiększa się zresztą nie tylko jej wartość, co ma związek ze znacznym wzrostem cen w ostatnim czasie, ale także jej wielkość. To oznacza, że Polacy jedzą coraz więcej bakalii.
Czy okres świąteczny jest nadal czasem żniw dla branży?
To wciąż ważny czas dla producentów i dystrybutorów, ale ostatnio doszło do dużych zmian na rynku. Jeszcze dziesięć lat temu Polacy kupowali bakalie głównie po to, aby dodać je do ciast i deserów. Dziś już blisko połowa konsumentów sięgających po orzechy i suszone owoce traktuje je jako zdrową przekąskę. Do Polski dotarła światowa moda na naturalną i jak najmniej przetworzoną żywność. Dzięki temu trendowi sprzedaż bakalii ma szanse nadal rosnąć. Jest to tym bardziej możliwe, że ich spożycie per capita jest u nas nadal niższe niż na Zachodzie.
Podwyżki zrekompensowały wyższe koszty zakupu surowców?
Ceny detaliczne bakalii w ciągu ostatnich dwóch lat zdrożały o kilkadziesiąt procent. Było to spowodowane dramatycznymi wręcz podwyżkami cen głównych surowców na rynkach światowych. Z jednej strony rosnący popyt, a z drugiej anomalie pogodowe, takie jak susza w Kalifornii (zaspokaja 80...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta