Większa liczba godzin za kółkiem może być kosztowna
Za przestrzeganie norm czasu prowadzenia pojazdu, np. podczas przewozu ładunku, odpowiada zarówno przewoźnik, jak i sam kierowca. Naruszenie przepisów dotyczących czasu pracy może spowodować nawet cofnięcie przewoźnikowi licencji.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest niezwykle ważną kwestią. Jednym z elementów wpływających na bezpieczeństwo jest przestrzeganie czasu pracy. Czasowi pracy kierowców poświęcona została odrębna ustawa z 16 kwietnia 2004 roku. Obowiązek przestrzegania czasu pracy ciąży nie tylko na pracodawcy (przewoźniku), ale także na pracowniku będącym kierowcą w transporcie drogowym. Sankcje związane z nieprzestrzeganiem czasu pracy, w tym braku właściwej ewidencji dokumentującej czas pracy czy urządzeń rejestrujących czas pracy, mogą być zastosowane zarówno wobec przewoźnika, jak i kierowcy. Kary te mogą wynikać z różnych aktów prawnych, w tym z ustawy o transporcie drogowym, kodeksu pracy czy kodeksu karnego.
Mianowicie, zgodnie z art. 281 pkt 5 kodeksu pracy kto, będąc pracodawcą lub działając w jego imieniu, narusza przepisy o czasie pracy lub przepisy o uprawnieniach pracowników związanych z rodzicielstwem i zatrudnianiu młodocianych, podlega karze grzywny od 1000 złotych do 30 000 złotych. Odpowiedzialność ta dotyczy wyłącznie pracodawcy (lub osoby działającej w jego imieniu), a nie kierowcy.
Kto odpowiada
Z kolei, odpowiedzialność ukształtowana przepisami ustawy o transporcie drogowym dotyczy trzech grup podmiotów/osób:
- kierujących pojazdem (czyli kierowców),
- osób zarządzających przedsiębiorstwem lub...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta