Sklepy siedzą na miliardach
Wartość nieruchomości sieci handlowych sięga dziesiątków miliardów złotych. Inwestorzy poszukują takich działek.
piotr mazurkiewicz
Sieci handlowe zazwyczaj kończą podawanie danych na swój temat na przychodach. Rzadko można uzyskać więcej informacji, zwłaszcza na temat posiadanych przez nie aktywów, jak choćby nieruchomości.
Ogromne sumy
Dlatego zaskoczeniem są dane z ostatniego raportu brytyjskiej grupy Kingfisher, właściciela choćby doskonale w Polsce znanej sieci marketów budowlanych Castorama.
Firma podała, że jej nieruchomości w Polsce warte są aż 500 mln funtów. – Należy do nas znaczące portfolio obiektów, a wartość aktywów została sporządzona przez zewnętrzną firmę – podaje firma w raporcie.
Kwota jest imponująca, ale zwłaszcza w początkowym okresie ekspansji sieci handlowych w naszym kraju stawiały one na własne placówki, które budowały. Dopiero w ostatnich latach, aby przyśpieszyć tempo ekspansji i zmniejszyć koszty, coraz więcej sieci decyduje się na wynajmowanie powierzchni handlowych w gotowych obiektach.
Jednak jak podaje Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, sieci z sektora o zagranicznym rodowodzie zainwestowały dotychczas w naszym kraju ok. 180 mld zł, głównie w działki pod nowe sklepy czy też gotowe nieruchomości.
Choć w sklepach zamrożone są tak wielkie pieniądze, bardzo rzadko firmy decydują się na ich uruchomienie przez sprzedaż posiadanych...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta