Jak rozliczyć remont lokali na przyszły wynajem
Wydatki na odnowienie pomieszczeń, które przedsiębiorca zamierza przeznaczyć na wynajem, mogą być ujęte w kosztach uzyskania przychodów z działalności gospodarczej. Nieruchomości należy jednak wpisać w ewidencji środków trwałych.
Podatnik prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą (usługi biurowe). Oprócz tego jako przedmiot działalności ma wpisany najem. Podatnik jest właścicielem dwóch lokali, które zamierza wynajmować: mieszkalnego i użytkowego. W tej chwili nie wynajmuje jednak tych lokali, bo wymagają one remontu. Osiąga więc przychody tylko z działalności biurowej. Czy wydatki na remont lokali może wliczyć w koszty działalności, mimo że na razie nie osiąga przychodów z najmu ? Co będzie, jeśli zmieni zdanie i nie wynajmie tych lokali, tylko sprzeda je nie uzyskawszy z nich żadnego przychodu? – pyta czytelnik.
Przychody z najmu traktowane są w przepisach o PIT w sposób szczególny, gdyż mogą stanowić przychody z dwóch źródeł, a mianowicie:
1) przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, tj. źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT,
2) przychody z najmu, tj. źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT.
W pierwszym przypadku...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta