Czy najem powierzchni reklamowej to rzeczywiście najem
VAT | W przypadku udostępnienia nośnika informacji, z usługą reklamową mamy do czynienia, gdy wynajmujący może wpływać na zamieszczane treści lub podejmować czynności związane z instalacją ogłoszenia i utrzymaniem go w należytym stanie.
Przy umowie najmu obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą wystawienia faktury. Może się jednak zdarzyć, że usługa, której przedmiotem jest – w ocenie stron umowy – najem, na gruncie rozliczeń VAT de facto najmem nie jest. Obowiązek podatkowy należy wówczas rozpoznać na zasadach ogólnych.
Zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. b tiret trzecie ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury z tytułu świadczenia usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze. Wydaje się, że przepis ten nie powinien wywoływać większych trudności interpretacyjnych. Obowiązek podatkowy w przypadku każdej umowy najmu i dzierżawy oraz w umowach o charakterze podobnym do najmu i dzierżawy powstaje z chwilą wystawienia faktury. Norma ta może wywoływać wśród podatników przekonanie, że w odniesieniu do każdej umowy, która w tytule została określona jako umowa najmu, obowiązek podatkowy powstaje według wyżej przytoczonych zasad.
Umożliwienie przekazania informacji...
Jednak nie w każdej sytuacji zastosowanie ww. przepisu jest tak oczywiste. Problem sprawiają na przykład usługi najmu powierzchni reklamowej. Przyjmuje się bowiem, że istota tego rodzaju usługi często nie polega na samym najmie rzeczy (powierzchni reklamowej), ale na umożliwieniu drugiej stronie przekazania informacji dotyczących towarów i usług, co ma...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta