Na naprawy gwarancyjne tworzy się rezerwy
Bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów dotyczące przewidywanych przyszłych kosztów nieodpłatnej reperacji lub wymiany rzeczy na nową wykazywane są w bilansie jako rezerwy na zobowiązania. MAREK BAROWICZ
Gwarancja jest zobowiązaniem gwaranta (sprzedawcy, producenta) do naprawy w przypadku, gdyby w ciągu trwania okresu gwarancyjnego zbyta rzecz okazała się wadliwa. Ma ona charakter fakultatywny (jej udzielenie nie jest obowiązkiem zbywcy lub wytwórcy rzeczy). Niemniej jednak gwarancja może być postrzegana jako składnik strategii marketingowej przedsiębiorcy, determinujący konkurencyjność jego oferty, a w efekcie mający wpływ na poziom realizowanej sprzedaży. Gwarancja może oddziaływać również na kształtowanie wizerunku firmy-gwaranta – jako rzetelnego kontrahenta, oferującego towary (produkty) wysokiej jakości, który bezpłatnie je naprawi w przypadku ich potencjalnej wadliwości, zapewniając w ten sposób swoim klientom możliwość korzystania bez zakłóceń z oferowanych przez siebie dóbr (zwłaszcza gdy są one przeznaczone do długotrwałego użytku).
Dokument na potwierdzenie
Zgodnie z art. 577 kodeksu cywilnego (k.c.), udzielenie gwarancji następuje przez złożenie oświadczenia gwarancyjnego (wydanie utrwalonego na papierze lub innym trwałym nośniku dokumentu gwarancyjnego), określającego obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego w sytuacji, gdy sprzedana rzecz nie posiada właściwości wskazanych w tym oświadczeniu. Jeżeli została udzielona gwarancja co do jakości sprzedanej rzeczy, to w razie wątpliwości poczytuje się, że na gwarancie ciąży obowiązek usunięcia wady...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta